Witte Lintjesactie in Roeselare

Elk jaar vindt op 25 november de internationale dag voor de uitbanning van geweld tegen vrouwen plaats. Wereldwijd wordt geweld tegen vrouwen in de kijker gezet. Het probleem is te wijdverspreid om op één dag de wereld uitgeholpen te worden. Toch is het belangrijk om er eens kort maar krachtig bij stil te staan. Omdat geweld tegen vrouwen gemeenschappen ontwricht, levens kapotmaakt en een fundamentele schending van de mensenrechten is.

Ook de Roeselaarse ploeg van Vrouw & Maatschappij deelden witte lintjes uit om de aandacht te vragen voor het geweld tegen vrouwen.

Dit jaar hebben we onze aandacht gericht op een vorm van seksuele intimidatie die recent in de kijker kwam maar eigenlijk zo oud als de straat is, namelijk het lastigvallen van vrouwen op publieke plaatsen, tijdens het reizen met het openbaar vervoer of op straat. Niet louter fysieke geweldplegingen dus, maar seksuele intimidatie in al haar vormen: van sisgeluiden naar scheldpartijen tot fysiek contact. Nog al te vaak wordt dit probleem gebanaliseerd, gerelativeerd of weggelachen. Nochtans is het een ernstige aantasting van de waardigheid van vrouwen, van hun veiligheidsgevoel op straat en hun bewegingsvrijheid in het openbare leven. Ondanks het feit dat seksueel geweld niet getolereerd wordt in ons land, vallen sommige aspecten ervan buiten de mazen van het net.