Door een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeentes Roeselare, Hooglede, Izegem, Ledegem, Meulebeke en Staden kunnen de bewoners van de deelnemende gemeenten aan 'inwonerstarief zwemmen.  De inwoners uit de deelnemende gemeenten kunnen aan het (goedkoper) inwonderstarief zwemmen in Roeselare, Izegem en Meulebeke.

In 2016 diende Roeselare, in samenwerking met de gemeenten Hooglede, Izegem, Ledegem, Meulebeke en Staden een subsidieaanvraag in bij Sport Vlaanderen voor de projectoproep bovenlokale sportinfrastructuur.  De Vlaamse Regering beloonde deze samenwerking in april 2017 met een subsidie van 888.000 euro voro het nieuwe zwembad op site Schiervelde ism. Sportoase.

Een zwembad met alle indoor- en outdoorfaciliteiten in elke gemeente is geen haalbare kaart en dit heeft ook geen maatschappelijk draagveld.  Ook daar zijn de deelnemende gemeenten zich ten volle van bewust.  Enkel door samen te werken en in te zetten op een complementair aanbod kan voldaan worden aan de behoeften van alle inwoners en doelgroepen (recreanten, (top)sporters, leren zwemmen, in- en outdoorzwemmen, zwemmen in school en- clubverband, zwemmen voor doelgroepen, ...)  De samenwerkende gemeenten willen heel specifiek inzetten op een gevarieerd, complementair en bovenlokaal aanbod van zwem- en waterrecreatie in de regio.

Nathalie Muylle: "Roeselare investeert in een volwaardig en groter sportbad met ruime recreatiemogelijkheden.  Izegem biedt, naast het binnenbad, een kwalitatief en recreatief buitenbad aan.  Hooglede trekt volop de kaart van doelgroepzwemmen met een uitgerust doelgroepenzwembad.  Meulebeke lenigt naast zachte recreatie een grote nood aan schoolzwemmen.  En Ledegem en Staden geloven sterk in samenwerking met randgemeenten om een zwemaanbod te faciliteren voor haar inwoners."

De samenwerking tussen de deelnemende gemeentes zorgt niet alleen voor een korting aan de inwoners van de deelnemende gemeenten bij de verschillende zwembaden, maar ook voor een hoger bezoekerscijfer van alle zwembaden wat extra inkomsten genereert.

José Debels: "Alle inwoners van die gemeenten zullen vanaf de opening van ons nieuwe zwembad tegen inwonerstarief kunnen zwemmen in Roeselare, Izegem en Meulebeke. Zo zal een zwembeurt in Izegem 4 in plaats van 6 euro kosten, in Meulebeke 3,5 in plaats van 4,5 euro. De tarieven van het nieuwe Roeselaarse bad, sportief en recreatief, maken we op 14 mei bekend."

• Sport