Aan de vooravond van de opening van de nieuwe ontmoetings- en evenementenplek "Trax" langs de Beversesteenweg, benadrukt het stadsbestuur dat ze alles op alles zet om overlast te voorkomen. âDe akoestische normen liggen zeer hoog en we moedigen mensen aan om met de fiets te komen.â
Toen het stadsbestuur in oktober 2013 haar toekomstplannen voor de vroegere site van pakjesdienst GLS voorstelde aan de buurt, rezen er heel wat vragen. De omwonenden vreesden geluids- en verkeersoverlast. Op maandag 24 augustus vlak voor de eerste fase van de Trax-site - die bevat een bar, repetitieruimtes, een vergaderruimte en een polyvalente zaal voor 250 personen - officieel geopend wordt, trok het bestuur opnieuw naar de buurt.Tijdens de infovergadering toonde het bestuur aan dat de buurt haar bezorgdheden mag opbergen. âIn eerste instantie hebben we de akoestische norm voor de Trax-site zeer hoog gelegdâ, zegt schepen van Patrimonium Nathalie Muylle (CD&V). âDe polyvalente zaal die nu al klaar is, kan je het best vergelijken met een geluidsdichte kast. Alle geluid blijft binnen, zodat we op hetzelfde moment zowel een fuif als een yogasessie op de site kunnen organiseren.â
De schepen nam tijdens de infovergadering de proef op de som door in de polyvalente zaal de geluidsinstallatie op 103 decibel te zetten, hoger dus dan de 100 decibel die zal toegestaan worden. In de bovengelegen repetitieruimte en buiten was er niets van merkbaar.
Parkeren aan station
âInzake de mobiliteit moedigen we de gebruikers aan om met de fiets naar de Trax-site af te zakkenâ, vult mobiliteitsschepen Griet Coppé (CD&V) aan. âVerspreid over het terrein komen er 80 parkeerplaatsen voor fietsen. Bovendien kochten we tijdelijke fietshavens, goed voor 300 plaatsen, die kunnen worden opgesteld bij grote evenementen. Op de site zelf is er enkel beperkte parking voorzien. Om te vermijden dat de automobilisten zich parkeren in de omliggende wijken hebben we een afspraak de beheerder van de ondergrondse stationsparking. Daar kan er geparkeerd worden voor amper één euro. Dit gunsttarief geldt voorlopig voor de eerste zes maanden, maar hopen we te verlengen. Daarnaast geldt er in de omgeving van de Trax-site al blauwe zone tot 18 uur. Voorlopig wachten we af, maar indien nodig zullen we deze uitbreiden.â
800 mensen
De komende jaren wordt de Trax-site nog verder uitgebouwd. âHalfweg 2016 starten we met de bouw van een grotere polyvalente zaalâ, zegt Nathalie Muylle. âZowel de jeugd, de verenigingen als CC De Spil zijn vragende partij. De zaal, een ontwerp van architectenbureau Studio Plus, zal staand 800 en zittend 400 mensen kunnen herbergen. Halfweg 2017 moet deze tweede fase klaar zijn. De derde fase voorzien we pas in 2019-2020, maar de bestemming hiervan is nog niet duidelijk. Een mogelijke denkpiste is ruimte voor het kunstonderwijs.â
Groene buffer
Ook in 2016 start de groenaanleg van de site. âDie is 22.000 vierkante meter grootâ, weet schepen Filiep Bouckenooghe (Groen). â7.000 vierkante meter is ervan bebouwd. Van de overige 15.000 vierkante meter zullen we 7.000 vierkante meter vergroenen, de rest wordt verhard. Aan de kant van de Beversesteenweg kiezen we voor een groene buffer richting huizen, aan de kant van de spoorweg voorzien we daarentegen een parkzone. In het voorjaar van 2016 wordt tussen die zone en het spoor nog een fietspad van 1,2 kilometer aangelegd, het sluitstuk van de fietsverbinding tussen Gits en Izegem. Aan de zijkant van het gebouw voorzien we ten slotte vaste en moduleerbare skate infrastructuur en een festivalweide.â
Meer info over Trax : www.traxroeselare.be