De tourkaravaan zal op 9 juli  dan toch door het centrum van onze stad rijden & niet het eerder aangekondigde traject van de ring volgen. Goed nieuws voor de stad. Wanneer het peloton uit Staden komt, zal het de ringweg dwarsen bij Schiervelde en zo richting centrum rijden. Froome en co dwarsen vervolgens de Westlaan en rijden tot de Sint-Michielskerk pal in het centrum. Van daar gaat het via de Meensesteenweg, langs het rond punt bij het Spillebad, richting Beitem.

De tourorganisatie ASO diende een aanvraag in om Roeselare te benaderen via de Diksmuidsesteenweg, over de Westlaan richting Wallenstraat, langs de voordeur van de Sint-Michielskerk en dan via de Meensesteenweg richting Zilverberg en Beitem. Op die manier wordt het stadscentrum betrokken in het wielercircus. D

De stad ligt op de route van de rit van woensdag 9 juli dit jaar. Die vertrekt om 13.45 uur in Ieper. Volgens het voorlopige wedstrijdschema komen de renners in Roeselare aan rond 14.30 uur. 'Bij de Tour hoort ook een grote publiciteitskaravaan. Die zal rond 12.30 uur door de stad trekken.'

De stad wil de passage niet zomaar voorbij laten gaan. Er wordt een werkgroep opgericht om animatie en activiteiten te organiseren. Daarin zetelen zowel vertegenwoordigers van de centrumstraten als van wielerclubs en verenigingen. Er is ook een budget uitgetrokken voor citymarketing, om Roeselare in beeld te brengen tijdens de Tour.

De doortocht zal velen ongetwijfeld aanzetten tot het organiseren van tal van activiteiten. Om de doortocht veilig te laten verlopen en iedere organisator voldoende te informeren, vraagt de stad om vóór 30 april jouw activiteit of evenement door te geven. Zo wil men een zo goed mogelijk beeld krijgen op de georganiseerde activiteiten op het grondgebied Roeselare: groot of klein, privé of openbaar, op eigen terrein of stadsdomein, enz.

Laat het weten : klik hier & vul het  formulier in! Met alle vragen over de passage kan je terecht op één adres: tour@roeselare.be.

'Een aangename verrassing', noemt schepen van Sport José Debels (CD&V) de vraag van de organisator. Hij is uiteraard heel tevreden met de aanvraag.

Ook Burgemeester Luc Martens is ook erg tevreden dat de Tourkaravaan in 2014 ook Roeselare & het centrum zal aandoen: ongetwijfeld goed nieuws voor onze stad.  Onze stad heeft immers een stevige fietsreputatie verworven.

Burgemeester Luc Martens: "Jarenlang contact hebben we contact onderhouden met de parcoursbouwers van de Tour: Elke kans hebben we aangegrepen om een passage langs Roeselare te realiseren.  Het is een mooie zaak voor de hele streek dat dit ons nu lukt."

Ook Schepen José Debels is erg gelukkig : "Roeselare heeft een grote sporttraditie, heimelijk hoopten we dat Roeselare in 2012 startplaats zou worden in het jaar van Odiel Defraeye. Dat lukte echter niet. De passage in 2014 is echter veel meer dan een troostprijs ! Een passage is ook héél erg mooi! Zoiets blijft uniek. We kunnen werk maken van een mooi volksfeest"

Luc Martens: " De komst van de Tourkaravaan biedt de kans om Roeselare in beeld te brengen. De hele wereld kijkt mee naar de Ronde van Frankrijk. Vanuit de stad zullen we de regie in handen nemen om activiteiten te organiseren in samenwerking met clubs en verenigingen in de stda. Ik kan me inbeelden er die dag niet veel mensen zullen werken."

Voor de officiële start op de Zonnebeekseweg op woensdag 9 juli 2014 zal de Tourkaravaan eerst 6,5 kilometer afleggen in Ieper. Alles begint op de Grote Markt en dan kiest de organisatie niet voor de Menenpoort, maar wel voor de Rijselpoort.

Alles in kaart in gebracht

Een delegatie van de Ronde van Frankrijk kwam vandaag naar Ieper om alles in kaart te brengen. De herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog krijgt natuurlijk een prominente rol, al ligt het Tyne Cot Cemetry in Zonnebeke niet op het parcours.

Meensesteenweg te Roeselare

Eens het peloton Ieper buiten rijdt, gaat het van Zonnebeke naar Poelkapelle, Westrozebeke en Sleihage. Ook Roeselare krijgt de Tour op bezoek. Via de Diksmuidesteenweg rijdt men naar het centrum & via de Meensesteenweg trekken de renners dan naa rBeitem, Ledegem, Wevelgem en Rekkem om zo via Moeskroen Frankrijk binnen te komen. De etappe van Ieper naar Wallers-Arenberg in Noord-Frankrijk is 156 kilometer lang. Met een aantal zware kasseistroken uit Parijs-Roubaix is het een rit waar de favorieten nu al bang voor zijn.