Stad Roeselare ging op zoek naar een nieuwe reclamebureau als partner om haar slogan “Roeselare is 'r voor jou” nog krachtiger uit te dragen. Er waren vier kandidaten en de keuze viel op Gelotology. Het bedrijf is in Leuven gevestigd, maar de twee directeuren Raoul Maris en Hans Kerkhoff wonen in Ardooie en kennen Roeselare dus vrij goed. Het jonge bureau werd pas in maart opgericht. Toch kunnen Maris en Kerkhoff goede papieren voorleggen, want als voormalige creatieve directeurs van het reclamebureau waren ze mee verantwoordelijk voor de smaakmakende campagne rond de Rode Duivels.
Roeselare zocht naar een nieuwe & frissere aanpak
In het meerjarenplan 2014-2019 staat dat de stad de band met zijn inwoners dichter wil aanhalen. De baseline in het Roeselaarse stadslogo betekent meer dan wat mooie woorden: "Roeselare is er inderdaad voor jou! En dat wil men ook duidelijker maken. Gelotology zal hiervoor een aantal ideeën uitwerken.
Burgemeester Luc Martens: “Communicatie is een erg belangrijk element om de band met de inwoner te versterken. Daarom kiezen wij bewust voor een nieuwe aanpak. Gelotology is misschien nog niet zo gekend, maar hun frisse aanpak spreekt ons aan. Gelotology moet een herkenbare lijn brengen in de communicatie van de stad".
Communicatie met een knipoog & een glimlach
Sleutelwoord bij Gelotology is humor. 'Het woord betekent letterlijkde wetenschap van de lach. Humor is de basis van onze campagnes', zegt Raoul Maris in Het Nieuwsblad. 'Een glimlach helpt om de boodschap beter te onthouden en kan een negatieve sfeer doen omslaan. Het is onze ambitie om in Roeselare met humor weerwoord te bieden aan de verzuring van de maatschappij.'
Voor concrete realisaties is het nog even wachten, maar om zijn ideeën te illustreren, verwijst Maris graag naar de Efteling. 'Je kan met grote affiches de burger aansporen om geen zwerfvuil op straat achter te laten, maarHolle Bolle Gijs die je bedankt als je afval in de vuilnisbak gooit, toont aan dat zo'n leuke aanpak meer uithaalt.'
Roeselare is de eerste stad die met dit bureau in zee gaat. De humoristische aanpak spreekt Luc Martens zeker aan. Een frisse, prettige aanpak kan de stad goed gebruiken.