Op maandag 27 augustus 2018 gaat het nieuwe Roeselaarse Zwembad "Sportoase Schiervelde" officieel open. Daags voordien kan je het complex wel reeds bezoeken.

• Het sportcomplex bestaat uit een uitgebreid zwemgedeelte met een sportbad van 25 meter met 10 oefenbanen en 8 wedstrijdbanen. Er is een gedeeltelijk beweegbare bodem en een tribune met 164 plaatsen.
  • Het recreatieve gedeelte bestaat uit een golfslagbad, bruisbulten en watervallen. Er zijn ook verschillende glijbanen: een familieglijbaan en de Duo Racer. Deze glijbaan daagt je uit om samen een wedstrijd te houden op de glijbaan.  Voorts is er een sauna, een stoombad en een whirlpool.

Schepen van gebouwen Nathalie Muylle: "Sportoase Schiervelde moet het verouderde Spillebad vervangen en lost nu al de stoutste verwachtingen in. Het complex heeft een pak troeven in handen en wil daarmee straks niet enkel de Roeselarenaar bedienen, ook vijf gemeenten participeren in het project via een zwembadnetwerk en zo kunnen hun inwoners ook aan het Roeselaarse tarief zwemmen. Het gaat om Meulebeke, Ledegem, Staden, Izegem en Hooglede".

De nieuwe site biedt alle mogelijke voorzieningen aan: een uitgebreid zwemgedeelte van 25 op 21 meter met acht competitiebanen, een recreatiebad met golfslagmogelijkheden, een wildwaterbaan van zestig meter, een instructiebad en twee glijbanen. Een daarvan is zelfs een duoglijbaan waarbij je tegen elkaar kan racen en op het einde van de rit je tijd en snelheid op een scherm kan aflezen.

"De eerste reacties bij clubs en scholen zijn heel positief", zegt schepen van Sport José Debels. "En ook belangrijk: tijdens de schooluren zullen er altijd twee banen vrijgehouden worden voor individuele zwemmers. De tijd is dus voorbij dat je je zwembadbezoek echt moest inplannen."

Fitness, aqualessen en zelfs een Mermaid School

Wie als Roeselarenaar - of inwoner van de participerende gemeenten - komt zwemmen, betaalt 6 euro voor een enkele zwembeurt.

• Kinderen tussen 3 en 12 jaar betalen 4 euro
  • 55-plussers en andersvaliden 4,5 euro.

Niet-Roeselarenaars betalen 7,50 euro (volwassenen), 5 euro (kinderen) en 5,5 euro (55-plussers en andersvaliden).

"Daarnaast zijn er nog heel wat extra formules: beurtenkaarten, abonnementen, gezinskaarten...", verduidelijkt Michaël Schouwaerts, operationeel directeur van de Groep Sportoase. "Wie enkel baantjes wil komen trekken, betaalt uiteraard minder."

Klik op bovenstaande  foto om de tarieven vergroot te bekijken

Volgende week worden in de brede regio rond Roeselare infokrantjes van het nieuwe zwembad verspreid. "We zijn erg tevreden met de lage prijzen", benadrukt Nathalie Muylle. "Zo is het zwembad voor werkelijk iedereen toegankelijk."

Naast een uitgebreid zwemparadijs voor groot en klein, kan je bij Sportoase Schiervelde ook fitnessen, aqualessen volgen en gebruik maken van de zwemschool. "Die zit nu al in de lift, met ruim 130 aanvragen in één week tijd", klinkt het bij Michaël Schouwaerts."

Vooral de Mermaid School springt in het oog: alle kinderen tussen 6 en 12 jaar die vlot 25 meter kunnen zwemmen, kunnen met een zeemeerminstaart sierlijk bewegen.

362 dagen per jaar geopend

Sportoase Schiervelde zal 362 dagen per jaar geopend zijn. "Enkel op Nieuwjaar, Kerstmis en Pasen houden we de deuren gesloten. Het onderhoud zullen we gefaseerd uitvoeren en zo is een langere sluiting niet aan de orde."

Sportoase mikt op termijn op 260.000 gebruikers per jaar. Het nieuwe zwemcomplex kost 18 miljoen euro, de stad Roeselare betaalt jaarlijks 1,5 miljoen euro en gaat een engagement van dertig jaar aan. "Een heel goeie deal", zegt schepen Nathalie Muylle. "Het Spillebad kostte ons 1 miljoen euro per jaar en alle kosten waren ook voor onze rekening. Hier staat de Groep Sportoase in voor de exploitatie."

De parking aan het zwembad en de Expohallen is door de bouw gereduceerd tot 500 plaatsen. "Maar aan de REO Veiling zijn 300 extra plekken voorzien. Zo is er geen capaciteitsverlies." In het nieuwe zwembad zullen een twintigtal mensen aan de slag zijn, onder hen zeven die van het Spillebad overkomen.

Zondag 26 augustus kan iedereen Sportoase Schiervelde ontdekken tijdens een rondleiding met animaties, van 10 tot 18 uur. Maandag 27 augustus gaat het zwembad dan ook écht open. Van maandag tot vrijdag kan je er van 8 tot 22 uur terecht, in het weekend en op feestdagen is dat van 8 tot 18 uur.

Toekomst van Spillebad

Hoe de toekomst van het Spillebad langs de Hippoliet Spilleboutdreef er uit zal zien, is nog niet duidelijk. "We willen dit najaar een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan voorstellen", stelt Nathalie Muylle. "We gaan voor een combinatie van groen, wonen, parkeren en gemeenschapsvoorzieningen. We zullen ons niet beperken tot enkel het Spillebad, maar zullen de hele omgeving onder de loep nemen."

Bekijk ook de reportage van WTV-Focus

artikel overgenomen van de "Krant van West-Vlaanderen"   www.kw.be

• Gezondheid & welzijn