Ooit al van het Kappersmuseum gehoord? Het Filmmuseum of Galerij 9.9 in een prachtig art-decopand in Roeselare? De meeste Roeselarenaars ook niet. En daar wil de stad iets aan veranderen. De komende dagen worden 30.000 exemplaren van de brochure ‘Toerist in eigen stad’ verspreid.

Met deze brochure wil het stadsbestuur de inwoners laten kennismaken met die toeristische trekpleisters uit Roeselare.Daarin staan negen verborgen schatten in de stad:

• Michels Filmmuseum,
  • het Kappersmuseum,
  • Muze’um L,
  • Galerij 9.9,
  • het Kasteel van Rumbeke met expo WO I,
  • het Wielermuseum in de Paterskerk,
  • het Punt van SASK, het Klokkentorenmuseum
  • en Brouwerij Rodenbach.

"We promoten die locaties eerst binnen Roeselare”, zegt schepen van Toerisme Dirk Lievens (CD&V). “We mogen best wat trotser zijn op wat we te bieden hebben. Daarom willen we van de inwoners ambassadeurs van de stad maken. Als zij die plekjes kennen, dan worden ze via mond-tot-mondreclame ook bij een breder publiek buiten Roeselare bekend.”

ROESELAARSE INWONERS
ALS AMBASSADEURS VOOR ONZE STAD

De eigenaars van deze musea en andere attracties zijn blij met de aandacht die ze krijgen. “Het art-decogebouw in de Sint-Amandsstraat waar Galerij 9.9 in gevestigd zit, dateert uit 1919”, zegt Paul Vanhuyse. “Het is een oude bonnetterie, later een breifabriek en zelfs een decoratiewinkel".

Ook het Kappersmuseum in de Henri Horriestraat is niet zo bekend. “Vroeger was het Kappersmuseum een stripwinkel. Ik heb er twee jaar aan gewerkt om het om te bouwen”, vertelt gastheer Raymond Verhaeghe. "Het materiaal gaat er terug tot in de 18de eeuw".

Michels Filmmuseum kun je normaal gezien enkel op afspraak bezoeken. Daar staan meer dan 800 gerestaureerde toestellen die de eerste filmbeelden destijds tevoorschijn toverden.

WEDSTRIJD

Straks steekt  het boekje in dertigduizend Roeselaarse brievenbussen. Daarnaast hebben we ook een beroep gedaan op Batjesprinses Rani Linseele en haar eredames. Met een camera in hun kielzog bezochten de dames de negen locaties. Die filmpjes komen op Facebook.

Aan de brochure wordt ook een wedstrijd gekoppeld. Er steekt een stempelkaart in.  â€œWie minstens zes locaties bezocht heeft, kan z’n spaarkaart binnenbrengen bij de dienst Toerisme. Nadien ontvang je een uitnodiging voor een culinaire nocturne in het Kasteel van Rumbeke. Tijdens dit evenement eren wij onze ambassadeurs #VANRSL en belonen we hen met mooie prijzen”, aldus schepen Lievens

DE BROCHURE

Klik hieronder om de brochure ‘Toerist in eigen stad' te bekijken en/of te downloaden: