Bart Wenes, voorzitter van de Roeselaarse Gemeenteraad wil graag dat de gemeenteraadszittingen volgend voorjaar verhuizen van de huidige gemeenteraadszaal naar de grotere conferentiezaal. Hij zal hiervoor ook het fiat vragen van de andere politieke fracties.

De Roeselaarse gemeenteraad komt momenteel maandelijks bijeen in de historische gemeenteraadszaal op de eerste verdieping van het stadhuis. Dat is in het oudste gedeelte van het stadhuis, dat dateert uit de 18de eeuw.

Maar daar komt binnenkort wellicht verandering in. "Eigenlijk wilden we de gemeenteraadszaal al langer inruilen voor de conferentiezaal Rolarius", vertelt gemeenteraadsvoorzitter Bart Wenes (CD&V). "Maar dat hebben we toen uitgesteld omwille van budgettaire redenen. Maar de raadszaal wordt nu echt krap".

Waarom is het eigenlijk nodig om te verhuizen?

Bart Wenes: "Vanaf de volgende legislatuur komen er twee extra raadsleden bij. Het aantal raadsleden hangt af van het aantal inwoners. We zijn ondertussen met meer dan 60.000 inwoners & dus krijgen we in 2018 twee extra raadsleden in Roeselare. De huidige ruimte is reeds wat krap. De conferentiezaal is veel ruimer & er is ook projectiemateriaal. Dit maakt alles veel comfortabeler voor toelichtingen over bepaalde dossiers."

We bekijken nu de praktische kant. In een volgende stap bespreken we alles met alle raadsleden. Het zou mooi zijn moesten we volgend voorjaar kunnen verhuizen.  Deze verhuis verloopt in volle samenwerking met Schepen van Gebouwen Nathalie Muylle die de voorbereidende werken coördineer, die deze verhuis met zich meebrengt.

"De huidige gemeenteraadszaal willen we voorbehouden voor protocollaire aangelegenheden. Die zaal is met haar imposante interieur ideaal voor onder meer huldigingen en ontvangsten", oordeelt de gemeenteraadsvoorzitter Bart Wenes. "Huwelijken zouden wel in de trouwzaal blijven plaatsvinden."