JONGCD&V in Roeselare roept op om de omschakeling naar elektrische busvervoer niet langer meer uit te stellen en sneller werk te maken van de ontwikkeling van een duurzame, slimme stad.

De jongeren willen de druk op De Lijn opvoeren om over te gaan tot actie. Als er één vervoersmiddel is die perfect en volledig elektrisch kan, is het wel de bus.

Voorzitter Jong CD&V Sander Braeye: "Als snelst groeiende centrumstad van West-Vlaanderen heeft Roeselare ook een voorbeeldrol op te nemen. Waarom kunnen we van de elektrische bussen geen moderne tram maken? Met de bouw van AZ Delta, het heraanleggen van het op-en afrittencomplex in Rumbeke en het vernieuwde station moeten we de kans grijpen om van elektrische bussen een vaste waarde te maken."

De jongeren van CD&V betreuren dat minister Weyts en De Lijn recent nog Dieselbussen kochten terwijl men in Nederland al enige tijd bezig is met de omschakeling naar elektrisch vervoer. Nochtans berichtte de Minister in februari dat tegen 2025 in alle dertien centrumsteden enkel nog elektrische bussen mogen rijden.

"Het aankopen van elektrische bussen brengt uiteraard grote investeringen met zich mee", gaat Margot Wybo verder, "maar dat kunnen we ook als opportuniteit zien. Als men de investering kan spreiden over enkele jaren, weegt dit minder op de kostprijs van openbaar vervoer en kunnen we ook vroeger werk maken van de luchtkwaliteit. Men kan de bussen nu gaan inzetten op de gebruikelijke lijnen, wanneer AZ Delta opent, heeft Roeselare al uitgebreid kunnen kennismaken met elektrische bus."

Artikel overgenomen van www.knack.be

  • Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Duurzaamheid

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.