De stad Roeselare zet de hele maand extra in op alcoholpreventie op de kerstmarkt. Met een alcoholmeter kunnen alle bezoekers een alcoholtest laten afnemen. De meter krijgt in de toekomst mogelijk een permanente plaats in de stad.

Stad Roeselare ging dit jaar van start met de preventiecampagne Hou je maten in de gaten, die focust op drugs, tabak, alcohol, gehoorschade en veilig vrijen. Deze campagne roept de inwoners van Roeselare en haar bezoekers op om zorg te dragen voor de mensen om zich heen. 

Op de kerstmarkt wil de stad zoals elk jaar inzetten op de thema’s overmatig alcoholgebruik en rijden onder invloed.

Tijdens de kerstmarkt, tot en met zondag 6 januari, staat er in de kerstplaza naast de ijspiste een ‘Alcoscan’. Dat is een alcoholtester waarmee je snel en nauwkeurig je alcoholintoxicatie kan opmeten.

Wie na enkele glaasjes glühwein of jenever twijfelt of hij nog achter het stuur mag kruipen, kan zichzelf gratis testen.

De stad schakelde cartoonist Lectrr in, en die zorgde voor een toffe cartoon die op de Grote Markt, in de chalets en in de omliggende cafés uitgehangen wordt. Bovendien kregen de herbruikbare bekers die door de chalethouders gebruikt worden het logo "Hou je maten" in de gaten opgedrukt.

De chalethouders en de uitbaters van de omliggende cafés kregen allen een informatiepakket toegestuurd. Dit pakket bevatte, onder andere, een barbriefing voor hun personeel, info over de wetgeving rond alcohol en preventieaffiches van Stad Roeselare en VAD (Vereniging voor Alcohol- en Andere Drugsproblemen).

Alcoholtester op de Kerstmarkt

We gebruiken voor de duur van de kerstmarkt een ‘Alcoscan’. Het gaat om een alcoholtester waarmee je snel en nauwkeurig je alcoholintoxicatie kan opmeten. Als je na enkele glaasjes glühwein geen risico’s wil nemen in het verkeer, heb je dus alvast de
mogelijkheid om jezelf te testen! We bezorgen bij de Alcoscan ook de nummers van onze lokale taxidiensten.

We kregen de kans om een Alcoscan te gebruiken van het Fonds Emilie Leus. Dit fonds werd opgericht na het overlijden van de achttienjarige Emilie Leus, die het slachtoffer werd van een dodelijk verkeersongeval waarbij een chauffeur onder invloed op haar inreed. Het fonds wil door sensibilisering op het vlak van verkeersveiligheid het aantal dodelijke en zware letselongevallen in het verkeer helpen verminderen.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.