Ook in Roeselare kunnen we samen de afvalberg verminderen & vaak begint dat in onze eigen keuken, in ons eigen huishouden. Want vele kleintjes maken op het eind iets groots. Wist je dat je gemiddeld per dag zo'n 1,5 kg afval produceert? Zo bezorgt elk van ons de alsmaar groter wordende afvalberg enkele extra kilo’s. En dit is helemaal niet de bedoeling. Met z’n allen moeten we minder afval produceren. Mits enkele kleine aanpassingen aan je manier van leven, kun je alvast jouw steentje bijdragen in de afslanking van de afvalberg!

Daarom lopen er in Roeselare een aantal projecten die misschien nog niet bij iedereen gekend zijn. We zetten ze eventjes in de kijker :

Kippenproject

Kippen kunnen gemakkelijk het grootste deel van jouw keukenafval binnenspelen. Omdat op die manier de hoeveelheid afval in jouw huisvuilzak vermindert, verkoopt het stadsbestuur jaarlijks kippen tegen een gesubsidieerde prijs. Omdat men deze kippen laten opkweken tijdens de winter, vragen we dat je deze vooraf reserveert en betaalt. De aanvragen kan je indienen vanaf september en zolang de voorraad strekt. De kippen worden uitgedeeld rond Pasen.

Ieder Roeselaars gezin kan driejaarlijks maximaal vier en minimum twee kippen kopen.

Klik hier voor het aanvraagformulier.

Aankoop materiaal thuiscomposteren

Om de afvalberg te verkleinen, vooral dan op het vlak van groenten-, fruit- en tuinafval, promoot het stadsbestuur en de afvalintercommunale MIROM het thuiscomposteren.

Om dit mogelijk te maken, biedt de stad tegen gesubsidieerde prijzen een aantal hulpmiddelen aan. Je kan compostvaten en -bakken met of zonder toebehoren kopen, keukenemmers om je afval tijdelijk in te stockeren en zelfs wormenbakken voor wie geen tuin heeft. Je kan ook onderdelen van een compostvat apart aankopen bij breuk.

Voor alle materialen voor thuiscomposteren, waaronder compostvaten en -bakken kun je terecht bij MIROM.

Klik hier voor meer informatie

Composteren ook in de praktijk : info - & opleidingsavonden

Door thuis je groente-, fruit- en tuinafval te composteren, heb je veel minder afval. In twee sessies leer je de knepen van het vak kennen.

• Dinsdag 25 maart 2014 om 19u: het abc van het thuiscomposteren
  • Zaterdag 29 maart 2014 om 9u: composteren in de praktijk, zelf aan de slag.
  • Locatie: MIROM Roeselare, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare
  • Inschrijven voor 17 maart via communicatie@mirom.be