Europese bedrijven kunnen voortaan makkelijker geld ophalen bij kandidaat-investeerders, dat heeft het Europees Parlement vandaag beslist. De nieuwe wetswijziging zorgt ervoor dat het opstellen van de verplichte informatieprospectus eenvoudiger en goedkoper wordt. De prospectus is ook niet langer verplicht voor uitgiften onder 1 miljoen euro.

Europarlementslid Tom Vandenkendelaere (CD&V) coördineerde het dossier voor de EVP-Fractie: “Deze nieuwe verordening neemt belangrijke barrières weg op vlak van investeringen. Momenteel zijn Europese bedrijven voor hun financiering nog veel te afhankelijk van banken - ongeveer 80% van de ondernemers in Europa wendt zich tot de bank, terwijl slechts 20% geld ophaalt bij investeerders. De kosten van zo’n prospectus zijn dan ook dikwijls disproportioneel, zeker voor kleinere bedrijven. De prospectussen tellen vaak tot 700 pagina’s en kosten bedrijven gemiddeld zo’n 700.000 euro. De wetswijziging zal dit proces sterk vereenvoudigen".

In België moet je nu al een prospectus voorleggen vanaf 100.000 euro. De nieuwe Europese Prospectuswetgeving werkt drempelverlagend door de prospectusplicht pas bij geldophalingen vanaf 1 miljoen euro te laten gelden en een lichtere Europese Groeiprospectus te voorzien voor kmo's, midcaps op kmo-groeimarkten en bepaalde kleinere uitgiften tot 20 miljoen euro. Op deze manier helpen we beloftevolle bedrijven om de financieringstrap te beklimmen en het kapitaal op te halen dat ze nodig hebben om door te groeien.

Bekijk hieronder het interview met Tom Vandenkendelaere op Kanaal-Z