Ook dit jaar was de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie een schot in de roos. De trendy Shop in Antwerpen liep vol met meer dan 2000 leden. De sfeer zat er trouwens onmiddellijk goed in. Een hele schare aan ministers heette de massa welkom en alle aanwezigen konden kennismaken met de vele parlementsleden. Met de live muziek van het WIJ-filmpje door Make Music percussion werd iedereen in de juiste sfeer gebracht voor zowel de film als de speech van de voorzitter die weer een staaltje van welsprekendheid afleverde. De boodschappen die hij bracht werden massaal gedeeld op de sociale media. #IKBENWIJ was daardoor trending op Twitter. Vlaanderen zal het dus geweten hebben dat CD&V het nieuwe jaar spetterend gestart is.

Tom Vandenkendelaere - Nationale CD&V-Nieuwjaarsreceptie 2016De speech van de voorzitter die dit jaar volledig in het teken stond van de nieuwe signeerlijn â€˜Waar een WIJ is, is een weg’ werd met grote aandacht beluisterd. Wouter Beke:“Waar een WIJ is worden mensen niet tegen elkaar opgezet maar aangemoedigd om iets voor elkaar te kunnen betekenen. Waar een WIJ is, voelen mensen zich niet aan hun lot overgelaten maar weten dat ze er niet alleen voor staan. Maar ook dat het voor wat hoort wat is. Waar een WIJ is, is er geen wij tegen zij maar is er een samenleving van kansen én verantwoordelijkheden, rechten én plichten.”

Daarmee zette de voorzitter de toon voor de komende maanden en jaren. De receptie werd in een warme sfeer verder gezet waarna iedereen ofwel tevreden naar huis vertrok, het nachtleven van Antwerpen ging opsnuiven of de dansschoenen aantrok voor de afterparty van Jong CD&V.

"#IKBENWIJ dat is de betrokken samenleving. Alles begint bij het ik, maar je kan niet zonder de anderen. Versterk het WIJ opdat ieder zichzelf kan zijn."

Speech nationaal voorzitter Wouter Beke

"We hebben een verenigd Europa opgebouwd. Een Europa dat staat voor vrijheid, openheid, samenwerking. Maar hier stopt het niet. Europa moet méér zijn dan een symbool. Dat niet alleen een unie is, maar een echte gemeenschap wordt. Niet een huis met vele kamers, maar een thuis dat mensen beschermt en gezamenlijke nestwarmte uitstraalt. En daarom doe ik nu een oproep aan Europa. Europa, durf moed te tonen om ook de huidige crisissen de baas te blijven. Wees sterk, moedig, neem uw verantwoordelijkheid." - Wouter Beke.

Lees hier de integrale nieuwjaarsspeech

Bekijk  hieronder een fragment.