Ria Vanzieleghem

Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen, Voorzitter Gemeenteraad, Gemeenteraadslid, Bestuurslid

• Geboortedatum:

12 december 1956

• Geboorteplaats:

Roeselare

Ik ben Ria Vanzieleghem, 61 jaar, gehuwd met Paul Dejonckheere, mijn ruggensteun.
Wij zien de fiere ouders van Wouter, Tine en Sofie en vake en moeke van onze kleinzoon Finn.
Beroepshalve werk ik als verpleegkundige bij Kind en Gezin, een boeiende en verrijkende job.
Ik ben reeds jaren door de sociale microbe gebeten en momenteel als vrijwilliger nog actief binnen Femma en ziekenzorg.
In 2004 kreeg ik de kans om in de OCMW raad te zetelen en sinds 2006 ben ik gemeenteraadslid en recent voorzitter van de gemeenteraad.

Politiek betekent voor mij onder de mensen komen en horen wat hun bekommernissen zijn, op een eerlijke manier communiceren, vertrouwen geven en het vertrouwen waard zijn. Luisteren met respect voor ieders eigenheid en vooral doen wat je zegt.

Vanuit de kracht van mensen, wederzijds vertrouwen en een gezamenlijke verantwoordelijkheid werk maken van een fijne stad voor iedereen.

De groeiende kloof tussen rijk en arm moet aangepakt worden, er zijn teveel mensen die uit de boot vallen. Ik wil werken aan meer en gelijke kansen door een sterk armoedebeleid, door onderwijs die ook toekomst biedt aan zwakkere leerlingen.

De druk op de gezinnen stijgt. Het is veelal zeer moeilijk om werk en gezin te combineren. Dat impliceert dat de draagkracht van de gezinnen om zelf zorg op zich te nemen sterk vermindert. De vergrijzing van de bevolking groeit verder aan en de vraag naar kinderopvang wordt steeds groter. Het is belangrijk dat men vroegtijdig inspeelt op deze noden en toegankelijke en betaalbare zorg kan bieden.

Het verenigingsleven verder ondersteunen, verenigingen geven zuurstof en energie aan onze samenleving.

Ik wil me de komende 6 jaar graag inzetten voor:

• betaalbaar wonen voor iedereen, kwalitatief en in een leefbare omgeving
  • uitbouw van een zorgnetwerk om een antwoord te bieden op de huidige en toekomstige uitdagingen op maat van de wijken
  • ondersteuning van de stijgende groep van éénoudergezinnen
  • Een gendersensitief beleid

Vrouwen hebben soms specifieke noden: ze verplaatsen zich vaker met fiets of openbaar vervoer, ze vervoeren vaker kinderen, meer vrouwen dragen alleen de zorg voor hun kinderen, ze voelen zich minder veilig op straat, zeker in het donker, ze vinden moeilijker openbare toiletten, ze leven gemiddeld langer en lopen risico op meer jaren in minder goede gezondheid en als alleenstaande.

Dit vergt een beleid die dit alles mee in ogenschouw neemt. Maatregelen die hieruit voortvloeien komen wellicht alle burgers ten goede.

CD&V Roeselare wenst alle papa's een héél Fijne Vaderdag!

Verder Voluit Vooruit met Roeselare: CD&V Roeselare stelt haar kandidatenploeg voor Wij wonen graag in ons Roeselare. Een stad…

Vanmiddag voerde Vrouw & Maatschappij Roeselare haar jaarlijkse "Witte Lintjes-actie" aan het Busstation. Ze vragen dit jaar…