Roeselare is de eerste 'Smart City' van België. Eerste centrumstad met de Smart Citie App


woensdag, 23 september, 2015
Roeselare is de eerste 'Smart City' van België. Eerste centrumstad met de Smart Citie App

Enkele dagen voor de dag van de klant op 26 september, stelden Digitopia en stad Roeselare de Smart Citie App voor.   De West-Vlaamse centrumstad Roeselare mag zich sinds vanochtend de eerste "Smart City" van België noemen. De Smart City App bundelt functies die zowel de consument als de handelaar in de winkelstraat nodig heeft.

Het Wijnegems bedrijf Digitopia en het Gentse bedrijf In The Pocket ontwikkelden de Smart Citie App. De doelstellingen zijn veelvuldig. Het is een hulpmiddel voor de handelaar om de strijd aan te gaan met e-commerce, tegelijkertijd wordt de handelskern versterkt, omdat de app klanten beloont die in de winkel komen en is het vooral een betaalbare manier voor handelaars om zich digitaal te versterken.

Schepen Kris Declercq : "Dit is een grote stap in de richting van het winkelen van de toekomst. De Smart Citie App bundelt de functies die zowel de consument als de handelaar in de winkelstraat nodig heeft. De applicatie leidt consumenten naar de dichtste vrije parkeersplaats waar digitaal kan betaald worden, als ze een winkel binnenstappen krijgen ze meteen de interessantste aanbiedingen op maat en de app vervangt alle klantenkaarten. Online betalen, afspraken maken of zelfs een broodje bestellen iets verderop is mogelijk. "

De applicatie is het verlengstuk van het project Innovation Boulevard op de Antwerpse Meir. Roeselare krijgt de primeur, maar het is bedoeling dat het systeem wordt uitgerold naar alle centrumsteden.

DE SHOPPINGSTEDEN VAN DE TOEKOMST

De Smart Citie App is een initiatief van Digitopia en wordt ondersteund door vzw Centrum & Shopping Roeselare en de stad Roeselare. Samen met de lokale handelaars zorgen zij voor een fundamentele uitbreiding van de Innovation Boulevard (digitale toepassingen zoals interactieve spiegels of virtuele wachtrijen): van innovatieve tools op winkelniveau naar een digitale stadsbenadering die kernversterkend werkt voor de lokale handelaar. Begin dit jaar werd de “shoppingstraat van de toekomst” gepresenteerd in Antwerpen. Nu wordt het concept en de technologie geïmplementeerd in de centrumsteden die de kaart van de digitale toekomst trekken. Roeselare heeft de primeur en is de eerste echte “Smart Citie”-centrumstad in ons land.

CITIE APP + INNOVATION MANAGER + INNOVATION BOULEVARD

De digitale technologie verandert onze economie en samenleving in een sneltempo. Smart Citie staat voor een digitale stad en combineert de mogelijkheden van Innovation Boulevard, een Innovation Manager en de gloednieuwe Citie App, een innovatieve, multifunctionele en gecentraliseerde app. Smart Citie staat voor een haalbare, betaalbare en schaalbare omzetting van toekomstideeën naar de praktijk vandaag.

HISTORIEK

Naar aanleiding van de persaandacht bij de lancering van Innovation Boulevard (in Antwerpen, eerder dit jaar) ontstond vanuit verschillende steden de vraag of het concept niet vertaalbaar zou zijn naar een oplossing voor de lokale handelaar. Op dit niveau zijn er namelijk verschillende behoeften vandaag:

  1. Hoe kunnen lokale handelaars competitief zijn in de wereld van de grote webshops?
  2. Hoe kan de kern versterkt worden in de steden?
  3. Hoe kan de lokale zelfstandige ondernemer digitaal mee zijn/geraken op een betaalbare manier?

Terwijl Innovation Boulevard de nadruk legt op de digitale tools moest er dus een stap verder gedacht worden, vertrekkende vanuit de sterkte van de lokale handelaar: zijn lokale aanwezigheid en klantvriendelijkheid. Daarnaast is er de consument die dichter bij de handelaar moest worden gebracht, rekening houdend met de digitale evolutie en
het snel groeiend belang van de smartphone als dagdagelijks gebruiksvoorwerp.

Digitaal en mobiel zijn de sleutelbegrippen die van de handelaar een slimme handelaar maken. Smart Citie geeft de lokale handelaar voor het eerst toegang tot een gestructureerde digitale wereld en werkt kernversterkend.

1. CITIE-APP

MULTIFUNCTIONEEL ÉN VOLLEDIG GECENTRALISEERD

Een zorgeloze en kwaliteitsvolle shoppingdag met één enkele GRATIS app. De Smart Citie App combineert alles om van uw uitstap de perfecte namiddag te maken. Het is niet langer nodig om voor iedere functionaliteit een afzonderlijke app te downloaden. Alles om handelaar en consument makkelijk en dichter bij elkaar te brengen én te houden, is samengebracht in Citie. Om de beleving en efficiëntie in de winkel te optimaliseren, wordt bovendien gebruik gemaakt van de Beacon Technologie.

BEACONS

Een automatische, draadloze en locatiegerichte technologie in de handelszaken. De handelaar weet wie er in zijn zaak staat en kan gerichte boodschappen en kortingen versturen, de klant ontvangt persoonlijke aanbiedingen zonder daar moeite voor te moeten doen. (zonder zijn smartphone uit zijn zak te moeten halen)

NAVIGATIE

Vind moeiteloos uw weg doorheen de stad en naar de handelaars en dichtstbijzijnde parking.

AANTAL VRIJE PARKINGPLAATSEN

Bekijk snel waar en hoeveel vrije plaatsen er zijn en parkeer zonder stress of tijdverlies.

PARKING BETALEN

Betaal parkeergeld op straat en verleng makkelijk en zonder zorgen op afstand.

Bancontact-MisterCash

Gebruik de app om te betalen.

M–COMMERCE

Klanten bestellen mobiel, reserveren en betalen met de smartphone. Handelaars geven promoties, volgen transacties op en kunnen makkelijk het overzicht bewaren.

KLANTENKAART

De tijd van overvolle portefeuilles met honderd klantenkaarten of ingewikkelde QR-codes is voorbij. Zonder de smartphone uit te halen, telt de app gespaarde punten automatisch bijeen. Er komt een melding binnen wanneer die ingeruild kunnen worden. Handelaars houden een makkelijk overzicht. Daarnaast spaar je als klant ook CitieCoins bij iedere aankoop. Deze zijn later in te ruilen voor bijvoorbeeld een gratis bioscoopticket.

INFORMATIE

Info over nieuws en events in de stad, openingsuren of contactgegevens zijn gemakkelijk terug te vinden op één plaats.

2. INNOVATION MANAGER

Citie voorziet een permanente Innovation Manager die in de slimme stad ter beschikking zal zijn. Hij begeleidt handelaars, stadsbestuur en klanten in deze (digitale) startup en zorgt dat deze succesvol verloopt. De Innovation Manager is een persoonlijke assistent die 7 op 7 bereikbaar is en handelaars helpt.

Het lokale Belfius-kantoor wordt tevens ingericht als Innovatiecentrum waar de handelaars iedere maandag en donderdag terecht kunnen voor advies rond alle mogelijke aspecten van de digitale wereld. Ook zij die de stap naar E-Commerce willen zetten, zullen hier antwoorden krijgen op al hun vragen.

3. INNOVATION BOULEVARD

Verschillende tools van Innovation Boulevard zijn ook bij handelaars geplaatst. We kunnen ze nu dus ook zien én gebruiken bij de lokale zelfstandige.

 

DE PARTNERS VAN SMART CITIE

Initiatiefnemer Digitopia maakt van Roeselare de eerste échte Smart Citie.

Verschillende partners dragen de lokale handelaar een warm hart toe en hebben hun bijdrage geleverd om heel concreet de eerste centrumstad te ondersteunen: Mobile-for (4411), NV Parkeren, Bancontact-MisterCash, Belfius, Electrabel, N-Allo

CRUCIAAL BIJ DE IMPLEMENTATIE VAN DE EERSTE SMART CITIE ZIJN:

VZW CENTRUM & SHOPPING ROESELARE EN DE STAD ROESELARE
Roeselare is een groeiende en bloeiende provinciestad. Een handel- en winkelstad die inzet op de toekomst. De stad en zijn lokale handelaars willen hun omgeving en de zaken aantrekkelijker maken voor klanten binnen en buiten de stad. Roeselare wordt de eerste echte Smart Citie waar een digitale versterking zal bijdragen aan een omzetgroei voor de handelaars en een aangenamere winkelervaring voor de consument. Een echte win-winsituatie.

IN THE POCKET
In The Pocket is een digital agency, gespecialiseerd in mobile en Internet of Things-technologie. Het bedrijf heeft meer dan 350 apps en websites gemaakt die dagelijks gebruikt worden door miljoenen mensen. In The Pocket helpt klanten zoals Brussels Airport, Belfius, De Persgroep en Bancontact met hun digitale strategie, design en de ontwikkeling van applicaties en webtoepassingen.

DIGITOPIA
Digitopia, marktleider in Digital Signage in BeLux en operationeel in 6 landen, is voornamelijk actief in de Retail en Banking omgeving. Digitopia beheert via zijn eigen software – DGT Dynamics – vandaag 14.000 connected devices. Na de introductie van Innovation Boulevard is Citie de volgende stap om de digitale beleving van consumenten te verbeteren. De unieke samenwerking met In The Pocket resulteert in het integreren van Digital Signage en Beacon technologie in één globale digitale beleving tussen grote schermen en smartphones.