Witte Lintjes 2014
08/11/2014

Vrouw & Maatschappij Roeselare voert op zaterdag 8 november een "WITTE LINTJES ACTIE" op de Grote Markt & in de Ooststraat. De ‘White Ribbon’ campagne is een internationale actie tegen geweld op vrouwen.

De wandelaars en shoppers ontvangen naast een wit lintje ook een flyer met beleidseisen om mensen beter te wapenen tegen de omstandigheden waarin gezinsdrama’s plaats vinden.

Filicide, het doden van de eigen kinderen gevolgd door zelfdoding,  is voornamelijk een vrouwelijk fenomeen.  75% van dit soort daden wordt gepleegd door vrouwen.  Familicide, gevolgd door zelfdoding, waarbij ook de partner wordt omgebracht, wordt echter voornamelijk door mannen gepleegd.  Maar liefst 83% van de slachtoffers van familiemoorden, gevolgd door zelfdoding, zijn dan ook vrouwen.  Dit soort situaties is zeer moeilijk te voorspellen en te voorkomen.

Met deze campagne willen we het fenomeen uitdrukkelijk onder de aandacht brengen en een aantal beleidsvoorstellen op de agenda zetten om mensen beter te wapenen tegen de omstandigheden waarin deze drama’s plaats vinden.

Vrouw & Maatschappij verleent haar steun aan de VZW BESCHERM KINDEREN TEGEN FAMILIEDRAMA’S van Tim Vanhauwaert, die zelf zijn zoontje Tibeau verloor door een gezinsdrama. Meer info op www.beschermkinderen.be

Met het uitdelen van een Wit Lintje en een flyer wil Vrouw & Maatschappij de wandelaars sensibiliseren.

Wil je deze actie mee ondersteunen? Dan ben je zeker welkom!
We verzamelen aan het Stadhuis op de Markt om 15 uur.

Met vriendelijke groeten,

Jannick De Poorter, Voorzitter Vrouw & Maatschappij Roeselare