N°4 - 18/02/2017

Dagelijks mag ik vele mensen ontmoeten: ik beluister creatieve plannen, informatie-vragen, spitse kritiek en goede suggesties om Roeselare beter te maken.

Samen met de medewerkers in het stadhuis proberen we die vragen te onderzoeken, te bekijken en te beantwoorden.  Meer nog dan vroeger willen we de Roeselarenaar daarbij centraal stellen: het stadhuis moet zich aanpassen aan de mensen.  Daarom zal je over enkele weken via het nummer ‘1788’ nog beter en makkelijker jouw vraag kunnen stellen, of zelfs foto’s doorsturen; je kan voortaan ook op afspraak langskomen, er is een laatavondopening en we hebben werk gemaakt van een goede opvolging van vragen.

Het stadhuis wordt zo het huis van de Roeselarenaar, open en bereikbaar: iedereen is er welkom.  Ook dàt is werken aan een stad die betrokken is met elkaar!

Kris Declercq
Burgemeester van Roeselare

Ligt een borduur scheef, puilt de vuilbak uit of wil je weten hoe lang het duurt vooraleer je nieuwe identiteitskaart er is? Vanaf maart kan je daarvoor via telefoon, e-mail, het web en zélfs whatsapp bij de stad terecht via het nummer 1788.

Daarmee wil het stadsbestuur nog meer inzetten op een klantgerichte dienstverlening.  Maar dat is niet alles! Ook de openingsuren van de stadsdiensten worden verbeterd.  De dienst burgerzaken is op maandagavond open van 16u tot 19.30u.  Voor het indienen van bouwdossiers en woonpremies kan je er ook op zaterdagochtend terecht en vanaf 6/3 wordt ook met afspraken gewerkt.

Samen met de Jeugdraad organiseert Stad Roeselare een wooncafé voor jongeren. Vele jongeren staan klaar om een eigen plek te huren of aan te kopen, maar vaak is het moeilijk om alles even goed te begrijpen. Net daarom wordt op 3 maart een wooncafé ingericht in het Trax-café. Alle vragen komen er aan bod.

Samen met een aantal federale parlementsleden heeft Federaal Volksvertegenwoordiger Nathalie Muylle een wetsvoorstel ingediend om het BTW-tarief voor de aankoop van plantgoed door tuinaanleggers te verlagen van 21 naar zes procent.

Nathalie Muylle: “Momenteel is het zo dat wie vandaag plantgoed aankoopt bij een tuincentrum daar zes procent BTW op betaald. Wanneer plantgoed wordt geleverd door een tuinaanlegger moet hij echter wel 21 procent aanrekenen aan zijn klant.”

Op 5 februari nam ons Vlaams Parlementslid Griet Coppé deel aan een debat in de Zevende Dag over de toekomst van de ouderenzorg. Aanleiding was het halfjaarlijks rapport van het Agentschap Zorg en Gezondheid over de kwaliteitsindicatoren van de woonzorgcentra.

Griet pleitte onder meer voor zorg op maat : "Er is nood aan een nieuwe financiering voor de zorg én een nieuwe organisatie van de zorg". Samen met de sector rolt Minister Vandeurzen nu een nieuw concept uit. Griet Coppé: "Wonen, zoals men thuis ook graag woont, is belangrijk. Laat de senioren zelf keuzes maken. Niet iedereen staat graag om 7 uur op. Ik wil ook graag meer ruimte voor inbreng van mantelzorgers & vrijwilligers in de residentiële zorg."

Herbekijk het debat via volgende link: www.deredactie.be/video

In het Europees Parlement stemde Europees Parlementslid Tom Vandenkendelaere deze week over het Europese vrijhandelsakkoord met Canada, afgekort als CETA. Volgens Tom biedt het akkoord kansen voor België en in het bijzonder voor onze agrovoedingssector.

‘Het is eenvoudig: willen we meer jobs in Vlaanderen, dan moeten we meer exporteren. CETA schrapt 99% van de douanetarieven en maakt zo het exporteren ook voor KMO’s makkelijker, maar tegelijk werden op landbouwvlak tal van uitzonderingen voorzien’ zegt Tom Vandenkendelaere.

Lees meer op zijn website: www.eutom.eu/waarom-ceta-stem. Contacteer hem via contact@eutom.eu om zijn gratis EUTOM magazine bij u thuis in de bus te krijgen.