03/10/2015

Op vrijdag 25 september werd het Welzijnshuis in de Gasthuisstraat 10 door de burgemeester Luc Martens, OCMW-voorzitter Geert Depondt en de lokale mandatarissen ingehuldigd. De sociale dienst van het OCMW en het loket van het sociaal huis “Wel Wel” worden voortaan op één locatie samengebracht, waardoor het antwoord op alle welzijnsvragen in de regel ook in één beweging kan worden verzekerd. Er gaan ook zitdagen door van de pensioendienst van het RVP, het sociaal verhuurkantoor en de huurdersbond.

Voor Geert Depondt staat de opening van het Welzijnshuis symbool voor de vernieuwing en modernisering van het OCMW, die al de vorige legislatuur werd ingezet.

Het gebouw straalt openheid en klantgerichtheid uit en sluit aan bij het nieuwe werken van de toekomst, dat digitaal, papierloos en flexibel is en waarbij de medewerkers nauw bij betrokken werden. Meer dan duizend bezoekers op de opendeurdag kwamen zondag jl. reeds kennismaken.

De Vlaamse regering is rond met haar begroting voor 2016, en dan is het altijd uitkijken naar de maatregelen met een effect op de lokale besturen. We kregen ondertussen de bevestiging dat het Gemeentefonds -zoals beloofd- ook in 2016 met 3,5% zal groeien. Ook de beloofde compensatie voor de dividendverliezen door de vrijmaking van de energiesector blijft behouden.

Wat wel verdwijnt, is de vergoeding die de Vlaamse overheid betaalt aan de gemeenten voor de door haar toegekende korting op de onroerende voorheffing op materieel en outillage (machines). Voor Roeselare betekent dit een minder ontvangst van bijna 640.000 euro! Dat is geen peulschil. Hier komt de Vlaamse Regering onder impuls van Minister Turtelboom (Open VLD) en met het akkoord van Minister Homans (NV.A) éénzijdig en zonder voorafgaand overleg terug op vroegere engagementen.

Burgemeester Luc Martens : "In elk geval doorkruist deze Vlaamse besparing ons gemeentelijk meerjarenplan, en dreigt die ook de lokale investeringscapaciteit aan te tasten. Bovendien kan het toch niet dat de Vlaamse overheid verder belastingkortingen toekent, maar bij wijze van besparingen de factuur integraal door een aantal steden en gemeenten – ook dus door Roeselare – laat betalen".

CD&V Roeselare zal er alles aan doen opdat het stadsbestuur deze factuur van de Vlaamse Regering niet meteen naar de burgers zou doorschuiven.

De Lijn lanceerde deze week een nieuwe & handige onlinekaart die het duurzame vervoersaanbod in Roeselare bundelt. Met de lancering van de Mobizone-onlinekaart kan je ontdekken hoe men zich als Roeselarenaar best & duurzaam verplaatst. Schepen van mobiliteit Griet Coppé: "Je duurzaam verplaatsen in Roeselare? Uw vervoer anders organiseren? Het kan!" De lancering gaat gepaard met enkele leuke en budgetvriendelijke aanbiedingen.

Ben je van Roeselare & wil jij een gratis 10-rittenkaart voor de bus? Of liever een gratis minirailpass van de NMBS? of wil je extra voordelig autodelen? Wil je jouw fiets gratis laten nazien? ... Het kan!

Op zaterdag 17 oktober willen we samen met jou in dialoog gaan over de toekomst van de zorg in onze regio.

Vlaams minister van Welzijn, Jo Vandeurzen gaat in debat met parlementsleden Nathalie Muylle & Griet Coppé rond de ouderenzorg & gezondheidszorg voor de toekomst. Minister Jo Vandeurzen zal zijn beleidsvisie op de thuiszorg, ouderenzorg en gezondheidszorg toelichten.

Vooraf inschrijven via : www.zorgvoormorgen.be

Roeselare is de 1ste centrumstad die zich een Smart City mag noemen. Medio september werd de "Smart Citie App" voorgesteld.

Schepen Kris Declercq : "Dit is een grote stap in de richting van het winkelen van de toekomst. De Smart Citie App bundelt tal van functies die zowel voor de handelaars als klanten een 'win' inhouden. Voor de klanten wordt het een aangenamere winkelervaring." Met de Smart Citie-app kan je een parkeerplaats zoeken, bestellingen plaatsing, klantenkortingen krijgen & ja: je kan er ook mee betalen. Een extra reden om in Roeselare te shoppen.

Sinds september is Jannick De Poorter onze enthousiaste CD&V-voorzitster (a.i.). Ze volgt Klaas Keirse op die omwille van werkomstandigheden in het buitenland vertoeft. Dank u wel Klaas voor de voorbije jaren. Onze voorzitster is te bereiken vai mail : jannick7@hotmail.com

Ook gebeten om mee te werken aan een bruisend, ondernemend, sociaal en groen Roeselare ? Word dan CD&V-lid of contacteer ons: info@roeselare.cdenv.be

Deze week  werd de "Eerste Steen" van de nieuwe VMS-sporthal onthuld door Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits.

Schepen Nathalie Muylle : "VMS is een mooi voorbeeld van een open school. Na de schooluren is er hier fitclass; volwassenenonderwijs & zijn verenigingen welkom. Ook de nieuwe sporthal zal door sportclubs kunnen gebruikt worden na de schooluren."

De Roeselaarse reuzenfamilie telt 18 leden. Schepen Kris Declercq: "Vroeger was het een vaste traditie dat ze deelnamen aan stoeten, processies, kermissen of andere grote evenementen. De laatste jaren is deze waardevolle traditie in vergetelheid geraakt. Daar willen we in Roeselare nu iets aan doen".

We zoeken "Neuzen voor Reuzen". Ook jij bent zeker welkom op de bijeenkomst van maandag 5 oktober om 20 uur in Trax.