NIEUWSBRIEF
14/11/2015

De lichtstad lijkt vandaag donker.
We bidden mee, We huilen mee, We troosten mee...
‪#‎PrayForParis‬

Vanmiddag voerde Vrouw & Maatschappij Roeselare haar jaarlijkse Witte Lintjes-campagne tegen geweld op vrouwen. Op de Grote Markt & in de Ooststraat deelden ze witte lintjes uit. Deze ‘White Ribbon’ campagne is een internationale actie tegen geweld op vrouwen

Jannick De Poorter, voorzitter Vrouw & Maatschappij Roeselare: "We focussen onze actie dit jaar op vluchtelingen, die vaak erg kwetsbaar zijn en het slachtoffer worden van geweld in lokale vluchtelingenkampen. Vrouw & Maatschappij vraagt daarom om maatregelen die geweld op vrouwelijke vluchtelingen aanpakken en de asielprocedure vrouwvriendelijk maken".

Het stadsbestuur stelt de bevolking gerust: "Inwoners van Roeselare mogen met een gerust hart kraantjeswater drinken, net zoals wij dat hier doen in het stadhuis." Er was wat onrust nadat ineen reportage op Canvas werd beweerd dat de kwaliteit van het kraantjeswater in Roeselare niet goed is.

De Watergroep en het stadsbestuur weerleggen dit. Schepen Marc Vanwalleghem is duidelijk "Na een bijkomend onderzoek blijkt dat het kraantjeswater perfect drinkbaar is."

Tijdens het laatste novemberweekend presenteert Roeselare zich opnieuw als het fijnste winkelwandelcentrum van Vlaanderen met twee nieuwe initiatieven: "Black Friday" & de  start van "1000 Klassiekers" van Radio2 anno 2015.

Schepen Kris Declercq: "Black Friday  op vrijdag 27 november is een idee en organisatie van de centrumstratenhandelaars. Een fenomeen dat uit Engeland en Amerika is overgewaaid. Handelszaken geven dan op de laatste vrijdag van november grote (of minder grote) kortingen of doen iets speciaals voor de klanten.

De dag nadien lanceert Radio 2 vanop de Grote Markt hun "1000 klassiekers" in de Rodenbachstad.  Radio 2 brengt de 1000 Klassiekers on tour dit jaar letterlijk en figuurlijk naar een hoger niveau.

"De best beluisterde eindejaarslijst van Vlaanderen doet vier steden aan en begint in Roeselare. De mensen kunnen stemmen op hun favoriete klassieker en maken vervolgens klans op een duoticket om een ritje maken in 'Santa is the sky'.

Roeselare organiseert voor het derde jaar op rij een opvang voor daklozen tijdens de wintermaanden. Van 1 november 2015 tot eind maart 2016 kunnen mensen die een warm bed zoeken, terecht in de Noorderbrug in de Noordlaan. Dit initiatief van het OCMW startte in 2013 met financiële steun vanuit de Provincie & de Stad Roeselare

Luc Martens werd in 2005 burgemeester van Roeselare. Hij heeft dus tien jaar op de teller staan & dat wordt in onze stad traditioneel bezegeld met een schilderij.

Het werk is van de hand van Tinus Vermeersch, een kleinzoon van José Vermeersch die in Rumbeke woont. Het kunstwerk zal worden opgehangen in de statige trouwzaal in het stadhuis van Roeselare.

Op het Stationsplein en in de voetgangerszone van de Ooststraat worden verzinkbare paaltjes geplaatst om de veiligheid van voetgangers en fietsers te verzekeren. Zo zal het verkeer de voetgangerszone niet meer kunnen kruisen buiten de laad- en losmomenten. Tussen 11 uur ’s morgens en 6 uur de daaropvolgende ochtend is autoverkeer verboden.

Eigenaars en huurders van een garage kunnen hun garage altijd bereiken. Zij krijgen een gsm-nummer waarnaar ze kunnen bellen om de paaltjes te doen zakken.

Afgelopen dinsdag streek de BrouwerWIJ neer in “Het Sacrament" in Roeselare. De leden van de regio Roeselare-Tielt verkozen Ilse Himpe als nieuwe regiovoorzitter.

Het werd een BrouwerWIJ met fijne ontmoetingen, creatieve ideeën voor het ledenblad, samen vogelpikken & tafelvoetballen. Er werd ook geproefd van het WIJ-bier & het WIJ-Water. Kortom : een erg gezellig WIJ-treffen.  Geniet even na & bekijk de foto's op onze website