In Roeselare is een nieuw stuk fietspad ingefietst:  het fietspad van bijna 1 kilometer lang verbindt het station van Roeselare met het bedrijventerrein in Beveren.

De provincie West-Vlaanderen en de stad Roeselare hebben het nieuwe fietspad gisteren officieel in gebruik genomen. Het heeft een breedte van 3,5 meter en beslaat een afstand van 950 meter. Het sluit aan op het fietspad langs de Koning Leopold III-laan en de Beversesteenweg. Voortaan kunnen fietsers dus op een veilige manier de verbinding tussen Beveren en het station van Roeselare maken.

Het nieuwe fietspad kan werknemers aanzetten om met de fiets naar het werk te gaan en het is ook een stuk veiliger voor kinderen die naar school fietsen. Het fietspad kostte 327.000 euro en werd voor een groot stuk betaald door Vlaanderen en de provincie.

Het is een belangrijke schakel voor de fietsers in Roeselare”, zegt schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V). “Nu kunnen ze gemakkelijk van het station tot het bedrijventerrein en het centrum van Beveren rijden zonder dat ze de gevaarlijke Beversesteenweg moeten kruisen. Voor zowel scholieren als werknemers is dit een stap vooruit, maar ook voor de bezoekers van de nieuwe evenementenhal Trax. Zelfs de nieuwe woonwijken sluiten perfect aan op het fietspad. We werden enkele jaren geleden door de fietsersbond op de vingers getikt, omdat het fietspad uitbleef. We zijn dan ook blij dat het eindelijk afgewerkt is.”

Met dank aan de provincie

De werken zijn pas eind juni begonnen. De stad huurt grond van de spoorwegbeheerder Infrabel. Voor de realisatie kreeg ze steun van de provincie. Het fietspad vormt immers een belangrijke schakel van de fietssnelweg F32 tussen Brugge en Roeselare.

“Het traject tussen Roeselare en Brugge geeft een flinke tijdswinst. Zo zullen ook snellere fietsers met een elektrische tweewieler dit traject kunnen nemen op weg naar het werk of een andere bestemming”, zegt provincieraadslid Simon Bekaert . “De F32 sluit ook nauw aan op de F37 richting Ieper of Tielt. Nog niet alle tracés zijn gerealiseerd, maar we timmeren verder aan de weg. In de regio Torhout bijvoorbeeld plannen we nog een verdere realisatie van de fietssnelweg.”

Het fietspad werd aangelegd in beton en sluit op beide zijden aan op de bestaande fietspaden. Om de veiligheid naast de spoorlijn te garanderen, werd ook in een metalen omheining voorzien langs de kant van de treinsporen. De werken kostten 327.000 euro. De provincie nam hiervan tachtig procent voor haar rekening. De stad Roeselare betaalde 53.600 euro.

artikel overgenomen van nieuwsblad.be

  • Mobiliteit & openbaar vervoer

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.